Spørgsmål om Bilforsikring

Vi har samlet de mest stillede spørgsmål om din Bilforsikring her. Har du andre spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til os på 33 14 30 50.

Sådan dækker din Bilforsikring

Dækker Bilforsikringen særlige biler fx el-biler, hybridbiler og veteranbiler?

Ja, Bilforsikringen dækker som udgangspunkt alle biltyper. Kontakt os, hvis du har en særlig bil, så kan vi give dig et tilbud.

Læs mere om forsikring af el- og hybridbiler

Dækker Bilforsikringen også en leasingbil?

Ja, du kan sagtens forsikre din leasede bil hos os.

Dækker Bilforsikringen også, hvis bilen bliver kørt af en 17-årig?

Ja, Bilforsikringen dækker også 17-årige bilister, som kører din bil, hvis loven i øvrigt er overholdt. Dvs. at den unge bilist blandt andet skal have bestået teori- og køreprøve og køre bilen sammen med en erfaren ledsager (person over 30 år, som har haft kørekort i mindst 10 år).

Læs mere.

Dækker Bilforsikringen, hvis jeg låner min bil ud?

Ja, Bilforsikringen dækker også, hvis du låner din bil ud til andre.

Spørgsmål om kaskodækning

Er det altid en god idé med kaskoforsikring?

Hvis din bil er rigtig gammel, kan det måske ikke altid betale sig at investere i en kaskoforsikring. Er bilens værdi fx under 20.000 kr., bør du nok overveje det en ekstra gang. Er bilen dyrere end 20.000 kr., så kan det stort set altid betale sig at købe en kaskoforsikring.

Gælder kaskoforsikringen også i udlandet?

Hvis du har et uheld med din kaskoforsikrede bil i udlandet, er du dækket af Rødt kort-ordningen. Ordningen giver dig adgang til gratis vejhjælp, og omfatter bl.a. vejhjælp på skadesstedet, bugsering af bilen, hjemtransport af bilen, fremskaffelse af reservedele etc.

Læs mere om Rødt kort

Hvad gør jeg, hvis jeg leaser en bil?

Hvis du leaser din bil, skal du købe en ansvarsforsikring. Langt de fleste leasingselskaber stiller også krav om kaskoforsikring. Kontakt os, hvis du har brug for rådgivning om forsikring af din leasingbil.

Hvad sker der, hvis jeg er involveret i et uheld og ikke er kaskoforsikret?

Har du ikke en kaskoforsikring, når du får en uforskyldt skade på din bil, vil du selv skulle diskutere med modpartens selskab omkring ansvarets placering, bilens værdi og skadens omfang.

Er du utilfreds med sagens udfald, kan du ikke bringe det for Ankenævnet for Forsikring. I sidste ende er din eneste mulighed at anlægge et civilt søgsmål. Er du kaskoforsikret hos os, tager vi dialogen med modpartens selskab.

Kan jeg nøjes med ansvarsforsikring i første omgang og købe kaskodækningen senere?

Ja, det kan du godt. Dog skal bilen besigtiges, før du kan købe en kaskoforsikring, når forsikringen er startet med ansvarsforsikring alene. 

Spørgsmål om bilferie

Skal jeg bruge et internationalt kørekort?

Det internationale kørekort er blot en formaliseret oversættelse af dit danske kørekort. I nogle lande uden for Europa kan et internationalt kørekort være påkrævet. Har du brug for det internationale kort på din bilferie, skal du henvende dig hos Borgerservice. Husk et pasfoto.

Kan jeg købe rejseforsikring gennem Djøf Forsikring?

Har du din Indboforsikring hos os, har du mulighed for også at tegne en rejseforsikring.

Læs mere om Årsrejseforsikring

Hvad hvis jeg kører i en lånt bil?

Skal du på bilferie i en bil, du har lånt, anbefaler vi, at du medbringer en fuldmagt. Du kan hente en fuldmagt hos FDM.

Gælder der særlige regler, hvis jeg kører med campingvogn?

Du må gerne køre med campingvogn i udlandet uden det særlige trailerkørekort (B/E kørekort), hvis den totale vægt på bil og anhænger ikke overstiger 3.500 kg. Vejer bil og campingvogn mere end de 3.500 kg., skal du tage trailerkørekort.

Nogle steder, typisk i bjergområder, kan det være forbudt at køre med campingvogn. Andre steder frarådes det. Så det er en god idé at undersøge på forhånd.

Læs mere om Campingvognsforsikring

Hvad er telefonnummeret til SOS International?

Ved behov for akut international vejhjælp kan du ringe til SOS International på +45 70 10 50 52. Husk, at have dit policenummer klar.

Hvad skal jeg gøre, hvis skaden sker på bilferien?

Først og fremmest skal du ringe efter hjælp +45 70 10 50 52. Derefter skal du sørge for at få navne og adresser på de involverede. Det er også en rigtig god idé at tage billeder af situationen, biler og skaderne.

Spørgsmål om bilskader

Kommer jeg til at betale selvrisiko ved trafikuheld?

Hvis der er en modpart involveret i din skade, er det fordelingen af ansvaret, der afgør, om du skal betale selvrisiko. Hvis der ikke er andre involveret i din skade, skal du som udgangspunkt betale selvrisiko. Det afhænger dog af, hvilke dækninger du har på din forsikring.

Hvor lang tid tager det at afgøre min sag?

Er din sag enkel, kan vi hurtigt placere et ansvar, tage stilling til betaling af selvrisiko og afslutte din sag. Er det en mere omfattende sag med flere parter og vidner, kan afklaringen af ansvar trække lidt længere ud. Vi gør alt for at holde dig opdateret undervejs, så du ved, hvornår du kan forvente en afgørelse.

Må jeg køre min bil på værksted, før jeg har indsendt en skadeanmeldelse?

Vi ser gerne, at du anmelder skaden, før du kører på værksted, eller hurtigst muligt efter. 

Skal jeg anmelde en skade, hvor det er modparten, der er ansvarlig?

Ja, når du er kaskoforsikret hos os, er det os, der behandler skaden og efterfølgende retter krav til modpartens ansvarsforsikring.

Der er kun sket skade på modpartens køretøj, skal jeg også anmelde det?

Ja, du skal anmelde alle skader til os. Selvom der kun er sket skade på modpartens køretøj, skal vi stadig tage stilling til kravet fra modpartens forsikringsselskab ud fra din anmeldelse.

Kan jeg være sikker på, at det kun er den aktuelle skade på modpartens køretøj, som udbedres?

Det er altid uvildige taksatorer, der vurderer og besigtiger forsikringsskaderne for at sikre, at det kun er den aktuelle skade, som værkstedet reparerer. Det er dog altid en god ide at tage billeder af begge biler lige efter uheldet, så du kan dokumentere skadens omfang.

Skal jeg selv afmelde min stjålne bil hos SKAT?

Nej, når du er kaskoforsikret, afmelder vi din bil, hvis den ikke er fundet efter 4 uger. Vær opmærksom på, at det kan få betydning for din ret til erstatning og reparation, hvis du alligevel afmelder bilen på skat.dk, og bilen bliver fundet med skader. Det skyldes, at både ansvar- og kaskoforsikring ophører på bilen fra den dato, bilen er blevet afmeldt.

Spørgsmål om glasskader

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får en glasskade?

Hvis du får en glasskade, hjælper vi dig gerne. Vi samarbejder blandt andet med Dansk Bilglas og Carglas, som kan hjælpe dig med at få udbedret skaden. Du behøver ikke at anmelde skaden hos os, men blot kontakte en reparatør. Du kan læse mere om glasskader her.

Er der selvrisiko på glasskader?

Det kommer lidt an på situationen. Hvis din rude fx kan repareres, er der ingen selvrisiko. Hvis ruden derimod skal udskiftes, gælder den selvrisiko, som din bilforsikring er tegnet med. Hvis du derimod har vores Udvidet Bildækning/friskadeforsikring, er din selvrisiko nedsat.

Skal jeg anmelde min glasskade?

Du behøver ikke at anmelde din glasskade til os. I stedet skal du blot kontakte en reparatør direkte og få skaden udbedret. Når du kontakter reparatøren, skal du huske at fortælle, at det er en forsikringsskade. Vi anbefaler, at du bruger vores samarbejdspartnere.  

Relaterede artikler

Spørgsmål om Husforsikring

Få svar på dine spørgsmål om din Husforsikring. 

Spørgsmål om Indboforsikring

Få overblik over, hvordan din Indboforsikring dækker. 

Spørgsmål om Rejseforsikring

Få svar på dine spørgsmål om, hvornår og hvordan din Rejseforsikring dækker.