ID-tyveri

Har du indboforsikring hos os, så har du også ID-tyveri, som hjælper dig, hvis du bliver udsat for identitetstyveri.

Hvad er identitetstyveri?

Et identitetstyveri (også kaldet ID-tyveri) er en situation, hvor en person bruger din private identitet til at skaffe sig varer eller tjenester fx åbne en bankkonto, søge om kreditkort eller løn, søge om legitimation eller registrere telefon- eller andre abonnementer.

Vi dækker de personer som er forsikrede på din Indboforsikring, men vi dækker ikke identitetstyveri, som har forbindelse til jeres beskæftigelse eller virksomhed.

Sådan er du dækket

Med en ID-sikring får du hjælp både før, under og efter skaden.

Før skaden er sket

  • Vi rådgiver dig om, hvordan du opdager og forebygger et ID-tyveri.

Hvis skaden er sket

  • Hjælp til hvordan du kan begrænse et misbrug.
  • Råd om hvordan du undersøger om identitetstyveri har fundet sted og dets omfang.
  • Vejledning i hvordan du iværksætter tiltag for at forhindre yderligere misbrug, og hvordan du kan få tabet erstattet.
  • Vejledning til hvordan du kan afvise uberettigede pengekrav og bidrage til at fjerne uberettigede anmærkninger i kreditvurderingsdatabaser.
  • Vi kan vurdere, hvorvidt kreditorerne har et retsligt grundlag for at fremsætte krav mod dig.
  • Juridisk rådgivning gives frem til sagen er løst, eventuelt ved et forlig.
  • Der er ingen selvrisiko for disse ydelser.
  • Psykologisk krisehjælp som følge af identitetstyveri. 
  • Dækker udgifter til genanskaffelse af pas, sundhedskort og kørekort.

Hvis sagen trækker i langdrag

  • Yder vi juridisk aktiv bistand ved tvister/retssager, når et ID-tyveri ikke kan løses, og der er opstået en juridisk uenighed (tvist).
  • Vi godtgør nødvendig advokatbistand med op til maks. 200.000 kr. pr. sag, dog maksimalt 2 sager pr. år.
  • Det er et krav, at vi har været inde i sagen før den udviklede sig til en juridisk uenighed (tvist).
  • Selvrisikoen udgør 1.000 kr. pr. sag.

Vil du vide mere om, hvordan du er dækket?

Læs Vilkår - ID-tyveri

Har du mistanke om identitetstyveri?

  1. Kontakt politiet.
  2. Kontakt os på 33 14 30 50, og anmeld tyveriet. Vi hjælper dig og rådgiver dig om, hvordan du kommer videre.

Kreditadvarsel kan forhindre misbrug

Når du opretter en kreditadvarsel på dit CPR-nummer, advarer du mod, at der kan optages lån og kredit i dit navn. Det fungerer altså som en slags ”spærring” på samme måde, som du kan spærre dit kreditkort. Det vil sige, at du gør det sværere for kriminelle at misbruge dit CPR-nummer.

Virksomheder med en berettiget interesse kan så få besked fra CPR, at der findes kreditadvarsel på dit CPR-nummer og har mulighed for at reagere, og dermed forhindre misbrug. Det er frivilligt for banker og virksomheder, om de tjekker CPR-registret for kreditadvarsler, inden de udbetaler kredit til en kunde eller opretter et forbrugslån. Men mange finansielle virksomheder og større kæder gør det, og derfor er det en god måde at komme ID-misbrug til livs.

Sådan opretter du en kreditadvarsel

  1. Gå ind på borger.dk – du skal bruge dit MitID. Her kan du læse om, hvordan kreditadvarslen fungerer.
  2. Tryk 'start' i feltet 'Indsæt markering om kreditadvarsel i CPR' og følg vejledningen.

Du har altid mulighed for at slette kreditadvarslen igen. Det er samme sted, du skal logge ind.

Tilvalgsdækning: Digital Kriminalitet

Vi har fået en ny tilvalgsdækning til vores Indboforsikring. Den hjælper dig med at forebygge digital kriminalitet og sikrer, at du og din familie kan få professionel hjælp, hvis uheldet sker. 

Læs om Digital Kriminalitet

Bliv klogere på ID-tyveri

Du finder flere gode råd til at forebygge ID-tyveri på borger.dk